חדשות

הממשלה אישרה את הרפורמה שיזם משרד הבריאות בתחום הקנאביס הרפואי

הממשלה אישרה אתמול את הרפורמה, הכוללת שינויים בהכשרת הרופאים שיוכלו לספק מרשמי קנאביס רפואי, פיקוח הדוק יותר על גידול ואריזת מוצרי הקנאביס והסדרת מכירתם בבתי מרקחת; ליצמן: "אין כל סיבה שמי שזקוק לקנאביס מסיבה רפואית יסבול ויעבור מסכת ביורוקרטית מיותרת"

קנאביס רפואי בישראל (צילום: אילוסטרציה)

הממשלה אישרה אתמול (א') "הצעת מחליטים" בנושא הרפורמה בשימוש בקנאביס רפואי במערכת הבריאות הישראלית. משרד הבריאות הבהיר, כי מתווה הפעולה נועד להבטיח בראש ובראשונה, כי המוצרים שבהם ישתמשו המטופלים לא רק שייוצרו בתנאים איכות ראויים, אלא גם יונפקו בבתי מרקחת, כמקובל לגבי תרופות.

כמו כן, כולל מתווה ההסדרה גם את קביעת הכשרת הרופאים שיהיו מוסמכים לאשר שימוש בקנביס רפואי למטופליהם. "מדיניות משרד הבריאות", נאמר בהצעת המחליטים, "היא לאפשר למספר גדול יותר של רופאים לאשר את השימוש בקנביס למטרות רפואיות וזאת לאחר שיוכשרו ויכירו את כללי הטיפול, המינונים, תופעות הלוואי והסכנות הכרוכות בהתווייתו למטופל".

לצורך כך יקיים המשרד הדרכות לרופאים ויסמיכם בהתאם. במקביל יקוים מערך פיקוח מתאים על הרופאים האמורים, לאחר הסמכתם, "כדי לוודא נאותות הפרקטיקה הרפואיות המתחייבת על ידם".

על-פי נתוני משרד הבריאות כיום, מספר המטופלים המחזיקים ברישיון שימוש בקנביס למטרות רפואיות עומד על 23 אלף. הכנסות המדינה מהתחום הזה מגיעות עתה ל-140 מיליון שקל בשנה. ההערכה היא שמספר המטופלים יגדל עוד יותר בשנים הבאות.

לשוק במצבו הנוכחי והעתידי, נכצב, פוטנציאל הכנסות גם מייצוא - נושא שיבחן על-ידי צוות בין משרדי בראשות מנכ"לי משרדי הבריאות והאוצר ובהשתתפות משרדי החקלאות בטחון פנים, משפטים וכלכלה. הצוות יגיש מסקנותיו לשרי הבריאות והאוצר בתוך 90 יום.

השר ליצמן אמר לאחר ישיבת הממשלה: "הממשלה החליטה על רפורמה חשובה, עליה הכרזתי לפני מספר חודשים. הרפורמה תעשה צדק עם אלפי חולים שזקוקים לקנאביס הרפואי למטרת רפואה בלבד. אין כל סיבה שמי שזקוק לקנאביס מסיבה רפואית יסבול ויעבור מסכת ביורוקרטית מיותרת ועל כן יש להביא לשינוי הקיים היום בתחום".

ליצמן הוסיף: "אני נגד לגליזציה, שלא תטעו בי. יחד עם ההקלה לאלה הזקוקים לקנאביס רפואי, אנו נחמיר את הפיקוח ונמנע אפשרות לזליגה. והמשטרה תטפל בכך. הקנאביס הרפואי יגיע לאלה הצריכים אותו באמצעות בית המרקחת כמו תרופה, כמו מורפיום וכדומה. נגדיל את רשימת הרופאים המאשרים קנאביס רפואי ונקל על ציבור החולים שסובל".

שאר הנושאים הנכללים ברפורמה שאושרה:

  • כל פעולה בצמח הקנביס, ובכלל זה גידול, ייצור, הפצה, החזקה, שינוע, בדיקות מעבדה, ניפוק או מחקר של הקנביס או מוצריו תמשיך להיות מחויבת בעמידה בהוראות כל דין ובכלל זה בקבלת רישיונות מתאימים לפי פקודת הסמים המסוכנים ובעמידה בתנאי הרישיון. תנאי הרישיונות לעוסקים בתחום יכללו דרישות איכות ואבטחה מחייבות ותנאים רלוונטיים נוספים בהתאם לסוג הרישיון ולפי העניין, כפי שגובשו וכפי שיעודכנו מעת לעת בהתאם להמלצות המשרד לביטחון הפנים ומשטרת ישראל. היחידה לקנביס רפואי ( יק"ר) תעניק את הרישיונות.
  • לא יוגבל מספר העוסקים בתחומי העיסוק השונים. אולם אם ימצא כי מספר בעלי הרישיונות מסכן את בטחון הציבור (על פי הערכת המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל) או ככל שימצא שמספר העוסקים איננו מאפשר פעילות כלכלית בת קיימא בשל ריבויי הפועלים בתחום, יוחלו הסדרים למתן מענה הולם כגון קביעת מכסות גידול, מכסות ייצור או הגבלות אחרות. לא יוגבל מספר מקומות הגידול. גידול הקנביס לצריכה עצמית וחומרי ריבוי קנביס יגודלו רק בבתי צמיחה מתאימים שחייבים לעמוד באמות מידה חקלאיות ראויות.
  • מוצרי הקנביס ייוצרו רק במפעלים שיתנהלו בדומה למפעלי תרופות בהתאם לאמות מידה מקצועיות מתאימות. ייצרו מוצרי קנביס גנריים ו-וולידים בתצורות ובריכוזים שיאושרו על ידי היק"ר.
  • בתי המסחר למוצרי קנביס יתנהלו בדומה לבתי מסחר לתרופות. בתי מרקחת שיבקשו לעשות כן ויעמדו בתנאים הנדרשים יקבלו רישיון לשם כך. לא יוגבל מספרם. הניפוק והניהול הרוקחי של מוצרי הקנביס יתבצע כמקובל בתרופות נרקוטיות ועל פי הוראות משרד הבריאות. תבוצע הדרכה רוקחית בהקשר לכך, כמקובל בתרופות ובתכשירים רפואיים. תתקיים הפרדה תאגידית כפי שהיא קיימת הפרדה בין חוליות הייצור והניפוק של תרופות. במקום שהדבר תואם את דרישות האיכות ודרישות הדין השונות יתאפשר לקיים במתחם אחד משתלה לחומרי ריבויי, חוות גידול, מפעל ייצור ובית מסחר בתנאי שתתקיים הפרדה פיסית ביניהם.
  • מתווה ההסדרה יחול מידית בכל הנוגע לבקשות לרישיונות חדשים ובעלי רישיונות קיימים ידרשו להתאים פעילותם לתנאי האיכות החדשים ולמתווה החדש, לכל היותר בתוך שישה חודשים. תקופה זו תהיה ניתנת להארכה עד לשנה וחצי, אם הוכח לשביעות רצון היק"ר שבעל הרישיון פועל לצורך עמידה בדרישות אך מטעמים שאינם תלויים בו טרם הספיק להשלים את התהליך. בעל רישיון קיים שלא ביצע את ההתאמה הנ"ל לא יחודש רישיונו מעבר לתקופת השנה האמורה. בתקופת הביניים יפעל משרד הבריאות בהתאם לשיקול דעתו לקביעת הסדרים הולמים לטובת ציבור המטופלים. חלוקת מוצרי קנביס שלא בבית מרקחת או דרך בית מרקחת - תפסק לחלוטין.
  • כל עוד לא יירשמו מוצרי קנביס כתכשירים רשומים ("תרופות"), יאושרו לייצור והפצה רק מוצרים העומדים באמות מידה מקצועיות שגיבש משרד הבריאות. ניתן יהיה להפיץ גם מוצרים אחרים בתצורות אחרות ובריכוז אחר של חומרים פעילים, אם יאושרו בידי משרד הבריאות. כל מוצר ייארז ויסומן על-פי הוראות הדין הנוגע לאריזת וסימון מוצרים וסמים מסוכנים. יותר מיתוג המוצרים ובכלל זה ציון שם המגדל או חוות הגידול או כינויי המוצר (הזנים השונים). הסימון, תוכנו וצורתו ,יתאימו למוצר המיועד לשימוש רפואי ובתנאי שלא יטעו את הציבור.
  • יוטל פיקוח הדוק על שרשרת הגידול, הייצור, ההפצה והניפוק של קנביס או מוצריו. הוא ייעשה על ידי משרד הבריאות ומשרדי הממשלה האחרים השותפים למתווה. זאת על מנת להבטיח את קיום תנאי הרישיונות, עמידה בתנאי האיכות הנדרשים וכדי למנוע אפשרויות לזליגת הסם לידיים לא מורשות. הפיקוח יאפשר השמדת קנביס או מוצריו וכן מוצרים פגומים או פגי תוקף.
  • מאחר שמשרד הבריאות מעוניין בקידום הידע המבוסס מחקרית בכל הקשור לשימוש בקנביס -לרבות מחקרים רפואיים וקליניים - אפשר יהיה גם להבא להגיש בקשות לאישורי מחקר בהתאם להנחיות הנוגעות למחקרים רפואיים.
  • משרד הבריאות ימשיך לפעול לטיוב התשתית המקצועית-עיונית כדי לקבל החלטה רפואית מושכלת בכל הנוגע להמלצה על שימוש בקנביס. המטרה המעשית: לאפשר לרופא המטפל במוצרי הקנביס, לבצע מעקב רפואי כנדרש בעת הטיפול. כל עוד מוצרי הקנביס המשמשים מטופלים בארץ לא ירשמו כתכשירים, או כחלופה לרישום התוויות המוצרים ודרכי השימוש, משרד הבריאות יפרסם אמות מידה מקצועיות שינחו את המטפלים והמטופלים ביחס להתוויות ולמוצרים המאושרים ודרכי הטיפול המומלצות.
  • לאחר הטמעת מתווה ההסדרה וכאשר יהיו בארץ מוצרי קנביס וולידים העומדים בסטנדרט איכות ובטיחות מתאימים, תבחן האפשרות למעבר ממשטר של רישיונות למשטר מרשמים, מלא או חלקי, תוך ביצוע תיקוני החקיקה המתאימים.

מסמך הצעת המחליטים במלואו

נושאים קשורים:  חדשות,  קנאביס רפואי,  רפורמה,  משרד הבריאות,  בתי מרקחת
תגובות

עוד כותרת "מרשימה" לשר הבריאות!
אך מה נעשה עד כה על ידו לשם מניעת קריסתה של מע' הבריאות כמצוין בהרחבה בדו'ח מבקר המדינה ?
איזה צעדים הכרחיים של תכנון רב-שנתי ננקטו על ידו, צעדים מידיים הנדרשים ע'י נגידת בנק ישראל, דר' קרנית פלוג, כדי לשקם את המערכת ולמנוע את קריסתה, חלילה!
הצעד הדרמתי היחידי שנעשה - הצהרה על גניזת דו'ח "וועדת גרמן", דו'ח שכלל המלצות בכוון הנכון!
מספיק ודי בכותרות שהן , "טלאי על גבי טלאי" - פעל בנחרצות המתבקשת בגיבוש מדיניות בריאות ציבורית לשנים 2017 - 2030 לשם שיקום המערכת לה נזקקים המוני האזרחים!
בכל הכבוד הראוי, פרופ. תיאו דב גולן..

אנונימי/ת
28.06.2016, 11:22

השר ליצמן בניגוד לשרים שיודעים לחבר דוחות ולא יודעים איך לדאוג לאוצר להוציא תקציבים למימוש הדו"ח.
ליצמן לפחות לא עובד על אנשים בעניים עם דוחות למינהם מה שהוא מצהיר שהוא יעשה, הוא עומד בהם עד בסוף לאחר שכבר סגר את כגל הפינות עם משרד האוצר.
עדיף שר שלא מתרברב מדי ומה שהוא אומר הוא עושה,
מאשר שרים שרק ממנים וועדות שיושבים וממלאים פרוטקולים אבל ישום הדו"ח שואף ל 0

אנונימי/ת
12.08.2016, 08:57

ההמלצות המסיביות ,המוגזמות וחסרות הגבולות לטיפול בקנביס על ידי רופאים(הגיעו למעל 20000 ) עלולות להביא להזניית המקצוע

אנונימי/ת
16.08.2016, 16:32

שלשום פורסמה החלטה של הממשל האמריקאי כולל FDA שאף אין אישור למריחואנה רפואית בארה"ב כי אין בסיס מדעי לכך והנזק רב מהתועלת. אז מה לנו להלין על המצב בארץ.