דום נשימה בשינה

האם קנאביס רפואי הוא טיפול מומלץ לדום נשימה בשינה?

המחקר הנוכחי מביא את עמדת הארגון האמריקאי לרפואת שינה בנוגע לשימוש בקנאביס רפואי ותמציות קנאביס סינטטיות לצורך טיפול במקרי דום נשימה בשינה

קנאביס רפואי (צילום: אילוסטרציה)
קנאביס רפואי (צילום: אילוסטרציה)

אבחון וטיפול במקרי דום נשימה בשינה (OSA - obstructive sleep apnea) בקרב מבוגרים זו סוגיה בריאותית בעלת חשיבות מרובה. טיפולים באמצעות לחץ אוויר חיובי (PAP - positive airway pressure) נחשבים כיום לטיפולים היעילים ביותר במקרי OSA, למרות שממשיכים לחקור אפשרויות טיפול נוספות.

ישנן עדויות, שיש לקחת בערבון מוגבל, מתוך מחקרי פיילוט ומחקרי הוכחת היתכנות, המראות שתמצית רפואית סינטטית של קנאביס, בשם dronabinol, יכולה לשפר את יציבות הנשימה ולשמש כטיפול יעיל במקרי OSA. עם זאת, מרבית המשתתפים במחקרים הללו דיווחו על תופעות לוואי הקשורות לטיפול כמו נטייה להירדמות וההשפעות הארוכות טווח על איכות השינה, הסבילות והבטיחות של הטיפול טרם נבדקו.

נכון להיום, טיפול עם Dronabinol לא מאושר ע"י ה-FDAי(United States Food and Drug Administration) לטיפול ב-OSA, וקנאביס רפואי או תמציות סינטטיות אחרות טרם נבדקו במחקרים שכללו מטופלים עם OSA. כמו כן, הרכב הקנבינואידים בסוגי הקנאביס הרפואי השונים משתנה מאוד ולא נמצא תחת פיקוח. כתוצאה מכך, סוגי שונים של קנאביס רפואי סינטטי עשויים להיות בעלי השפעות שונות, עם יעילות משתנה ותופעות לוואי שונות כחלק מטיפול ב-OSA.

על סמך המידע הקיים, ה-AASMי(the American Academy of Sleep Medicine) לא ממליץ על שימוש בקנאביס רפואי ו/או תמציות סינטטיות על מנת לטפל ב-OSA , מכיוון שהמחקרים שבוצעו עד כה לא השתמשו תמיד בשיטות אמינות ואין מספיק עדויות בנוגע ליעילות, הסבילות והבטיחות של הטיפול.

כותבי המאמר סוברים כי יש להוציא את OSA מרשימת המצבים הרפואיים הכרוניים שבגינם ניתן לקבל קנאביס רפואי וכי אותם מטופלים צריכים להתייעץ עם רופא מוסמך במכון שינה בנוגע לאפשרויות הטיפול הקיימות עבורם. כמו כן, קיים צורך בביצוע מחקרים נוספים על מנת להבין את אופן הפעולה של תמציות הקנאביס הרפואי לפני שממליצים עליהן כטיפול ל-OSA.

מקור: 

Ramar, K. et al. (2018) Journal of Clinical Sleep Medicine 14, 8.

נושאים קשורים:  דום נשימה בשינה,  טיפול בלחץ חיובי,  קנאביס רפואי,  קנבינואידים,  מחקרים
תגובות