חדשות

חברות הטבק לא דיווחו עד היום למשרד הבריאות על החומרים הרעילים בסיגריות

על אף דרישת הדיווח בחוק, משרד הבריאות עצמו לא הגדיר במדויק מהו ריכוז הניקוטין המותר ואילו חומרים אסורים לשימוש ברוב מוצרי העישון | משרד הבריאות: "חובת הדיווח היא כלי מרתיע"

עישון בישראל. צילום: קובי גדעון פלאש 90

החוק המחייב את חברות הסיגריות, כולל האלקטרוניות, לדווח למשרד הבריאות על הרכב החומרים הכימיים המסוכנים לבריאות שבמוצריהן וכן בעשן הנפלט, אמור להיכנס לתוקף היום (ד') – מהלך שהוא חלק מהחוק להגבלת פרסום ושיווק מוצרי טבק ועישון. אלא שעד כה החברות לא דיווחו על כך והממונה על יישום המהלך הזה, ד"ר אודי קלינר, סגן ראש שירותי בריאות הציבור, הודה שלא קיבל את הדיווחים מכל החברות, הפיקוח כל תכולת מוצרי העישון לא מובטח וטרם הוחלט איך ומתי יפורסמו הנתונים לציבור. כך מדווחת הבוקר מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום".

לפי האגודה למלחמה בסרטן, הסיגריות מכילות 7,000 כימיקלים שונים ובהם כ־350 חומרים רעילים, מהם 70 ידועים כמסרטנים. בין החומרים: ציאניד, נפטלין, קדמיום, זפת וטרפנטין.

בדיווח נמסר כי משרד הבריאות לא הגדיר עדיין במדויק מהו ריכוז הניקוטין המותר ואילו חומרים אסורים לשימוש במרבית מוצרי העישון. פרט לסיגריות אלקטרוניות, החוק מתעלם מהצורך להגדיר את הרכיבים ואת הריכוז המותר והאסור בסיגריות הרגילות, בנרגילות ובטבק לגלגול.

תגובת משרד הבריאות: "חובת הדיווח של תכולה ופליטה במוצרי עישון כוללת את החובה להגיש את הדיווח בצירוף תצהיר חתום על ידי היבואן או היצרן או מנהל התאגיד. זה כלי מרתיע משמעותי מאוד. משרד הבריאות בוחן את האפשרות לבדיקת חלק מהמרכיבים לשם אימות הדיווח. יש קושי בהגבלת כמות הניקוטין כי הוא חלק מרכיבי העלה הטבעי של הטבק ולא חומר נפרד המוסף לתערובת".

נושאים קשורים:  עישון,  מוצרי טבק,  החוק להגבלת הפרסומת והשיווק של מוצרי טבק,  משרד הבריאות,  חברות הטבק,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
04.06.2020, 12:04

כל העניין הזה מגוחך.
סיגריות הן רעל וכולם יודעים את זה.
זה לא שיש "רף בטוח" לצריכת סיגריות.
גם סיגריה אחת זה יותר מדי, מכל סוג שהוא.
ועכשיו- אם מישהו בוחר בכל זאת לעשן, שיעשן ויתמודד עם התוצאות.

אנונימי/ת
10.09.2020, 06:28

להגיד לדור של ילדים שיתמודדו זו לא דרך להתמודד. זו חולה רכה שמתחילה בגיל צעיר, לא כשהראש עסוק כלכך במונחים של סיבה ותוצאה. אפשר להאשים את ההורים, אבל גם זה לא יסייע בפתרון הבעיה. בעיה שעולה ברבות הימים הון למערכת הבריאות, ולכן אין שום אינטרס לוגי שלא להילחם בה באגרסיביות. וכאן עולה השאלה מי עוד מרוויח הון מהמכירות של מוצרי הטבק עד כדי שהוא לא מקדם דבק בסיסי כלכך.

אנונימי/ת
10.09.2020, 08:36

מכירת סיגריות לקטינים היא עבירה על החוק. אז אולי כדי להתחיל לאכוף את החוקים הקיימים מאשר להוסיף עוד רגולציות. נערים שמתחילים לעשן גם הם מתחילים בגיל שיש להם אחריות פלילית ומבינים היטב מה אסור ומה מותר.
וכן, גם להורים יש אחריות.
ואם הבעיה עולה כל כך הרבה, אפשר להעלות את המסים לרף כזה שההכנסות הכוללות ממסים מכסות את ההוצאות מהתחלואה (אם עדיין אנחנו לא שם, ואני לא בטוח בכך - צריך להסתכל בדוח האחרון).