מחקרים

טיפול ממושך עם סטרואידים בחולי טרשת נפוצה אינו נקשר עם אובדן עצם

חולי טרשת נפוצה המקבלים טיפול ממושך עם סטרואידים לא הראו סימני פגיעה ארוכי טווח בצפיפות העצם. שינוי זמני שנצפה בסמני העצם העיד על שלב חולף של שחלוף עצם מוגבר

01.03.2023, 17:08

טיפול תוך ורידי עם סטרואידים במינון גבוה (HDIST: High-dose intravenous steroid treatment) מייצג את הבחירה הראשונה בטיפול בהתקפי טרשת נפוצה (MS). מתן כרוני של סטרואידים פומיים (GC) נמצא כתואם עם אובדן עצם. עם זאת, ישנם נתונים סותרים לגבי השפעה דומה תחת HDIST בחולי טרשת נפוצה.

במחקר פרוספקטיבי שממצאיו פורסמו בכתב העת 'Biomedicines', החוקרים בדקו את ההשפעות של HDIST על צפיפות מינרל העצם (BMD: bone mineral density) ומטבוליזם העצם בחולי MS.

לצורך כך נאספו 25 חולי טרשת נפוצה אשר אובחנו לאחרונה (NDMSP: newly diagnosed MS patients) (גיל חציוני: 37 שנים). במסגרת המחקר, המטופלים קיבלו 1000 מיליגרם מתילפרדניזולון תוך-ורידי כל יום במשך 5 ימים, ולאחר מכן עברו tapering עם פרדניזולון פומי במשך 21 ימים.

מדדי המטבוליזם של העצם הוגדרו כטרום הטיפול עם GC, בימים 2, 4, 6 ו-90, ובחודשים 6, 12, 18 ו-24 לאחר הטיפול עם GC. טרם קבלת ה-GC וכל שישה חודשים לאחר מכן נערכו מדידות של ה-BMD בירך ובעמוד השדרה המותני, וכן מדידות כלל-גופיות של רקמת השומן/הרקמה הרזה.

עשרה חולים השלימו את תקופת המחקר. נצפתה עלייה מובהקת של ה-N-terminal-propeptide-procollagen-type-1 ושל ה-bone-specific alkaline phosphatase ביום 90 (p <0.05). נפילה חולפת ולא מובהקת של ה-BMD נצפתה לאחר 6 חודשים ממתן ה-GC, אשר לאחר מכן נראה כי תוקנה.

החוקרים מציינים כי על סמך ממצאיהם, הם מסיקים כי ל-HDIST אין השפעות שליליות ארוכות טווח על BMD. העלייה החולפת שנצפתה בסמנים בוני-העצם מעיד ככל הנראה על שחלוף עצם גבוה תחת ה-GC. עם זאת, קיים צורך במחקרים פרוספקטיביים נוספים בנושא, עם גודל מדגם גדול יותר.

מקור:

Simeakis, G.; Anagnostouli, M.; Fakas, N.; Koutsikos, J.; Papatheodorou, A.; Chanopoulos, K.; Athanasiou, K.; Papatheodorou, G.; Zapanti, E.; Alevizaki, M.; Kaltsas, G.; Terpos, E. High-Dose Intravenous Steroid Treatment Seems to Have No Long-Term Negative Effect on Bone Mineral Density of Young and Newly Diagnosed Multiple Sclerosis Patients: A Pilot Study. Biomedicines 2023, 11, 603. https://doi.org/10.3390/biomedicines11020603

נושאים קשורים:  מחקרים,  טרשת נפוצה,  סטרואידים,  אוסטאופורוזיס,  צפיפות עצם
תגובות