חדשות

נדחתה דרישת הקופות לגבות 360 שקל על רישיון שנתי לקנאביס רפואי

קופות החולים ביקשו לנפק רישיון קנאביס רפואי במחיר קבוע של 360 שקל לשנה ו-220 שקל עבור מרשם שנתי, במודל "קנאביס רפואי במרשם" שצפוי להתחיל בשנה הבאה | בוועדת הכספים סברו שמדובר בתעריף גבוה מדי

רשיון/ מרשם לקנאביס רפואי. אילוסטרציה

בדיון שנערך אתמול (ג') בוועדת הכספים של הכנסת דחה יו”ר הוועדה, ח”כ משה גפני (יהדות התורה), את הדרישה לקבוע את הסכום לרישיון לקנאביס רפואי ל-360 שקל לשנה ו-220 שקל לשנה למרשם.

על פי תכנית שגובשה בין הקופות למשרד הבריאות, עלות של ניפוק רישיון קנאביס רפואי תעמוד על מחיר קבוע של 360 שקל לשנה ללא תנאים נוספים. על פי מודל "קנאביס במרשם רופא", שעדיין לא אושר, מחיר למרשם קנאביס רפואי לשנה יעמוד על 220 שקל. המודל צפוי להיכנס לתוקף במהלך שנת 2024 והתשלום יבוצע לרופאים במסגרת הרפואה הציבורית דרך קופות החולים.

יש לציין כי סכומים אלה נמוכים יותר מאלה שתוכננו בתחילה ועמדו על 720 שקל לכל הנפקת רישיון או מרשם חדש ו-360 שקל לכל חידוש רישיון או מרשם קיים.

"חלק מהמטופלים נמצאים במצב כלכלי קשה, ואני משבח על כך שהולכים לרפורמה בנושא, אבל אני מבקש לא להישאר בתמחור הזה", אמר ח"כ גפני. "אם צריך לסבסד את קופות החולים, אז שמשרד האוצר יסבסד אותן, אבל זה לא צריך ליפול על גבם של המטופלים והחולים. אני מקווה שעד שבוע הבא תגבשו עמדה ברורה וביסוס לתמחור הזה. לא נקבל את הסכומים שנדרשו".

גפני דחה את ההצבעה לאישור מודל התמחור החדש לשבוע הבא, עם ההצבעה לאישור "רפורמת הקנאביס במרשם רופא", שתתקיים בוועדת הבריאות של הכנסת.

הצורך לעדכן את הגבייה עלה כיוון שהאישור הזמני לקבלת קנאביס רפואי דרך היק"ר פג. המודל הישן של גבייה בסך 289 שקל לשנה לתשלום לקופות החולים שאושר בשנת 2019 פג בשנת 2021 ולא חודש מאז. בשנתיים שבהן היה הנוהל בתוקף, קופות החולים התנגדו לסכום הנמוך מבחינתן ולכן מטופלים התקשו לקבל את הטיפול ונאלצו לשלם במהלך התקופה הזו אלפי שקלים לרופאים פרטיים. יפעת קריב, יו"ר פורום הקנאביס בהתאחדות התעשיינים, אמרה בדיון כי עלות ביקור אצל רופא כדי לקבל ממנו המלצה לקנאביס רפואי יכולה להגיע ל-5,000 שקל.

רן רידניק, ראש חטיבת רגולציה במשרד הבריאות, אמר כי קנאביס רפואי אינו נחשב לתרופה רגילה, הוא לא תכשיר, הטיפול בו מורכב אחרת וכי כיום ישנם כמה מסלולים לתשלום עבור הרישיון והמרשם.

נציגת משרד האוצר, גאיה עופר, ציינה בדיון כי "מדובר בתמהיל בין עלות טיפול במטופלים חדשים שהליווי שלהם דורש עלויות גבוהות יותר, לבין מטופלים חדשים שדורשים פחות טיפול. היום הליווי נעשה במקרים רבים על ידי רופאים פרטיים, מומחים לדבר, והקופות יצטרכו לגייס אותם במחירי שוק. לאחר חודשים ארוכים, אנחנו כמשרד האוצר סבורים שאם התעריף יהיה נמוך יותר, הקופות ייכנסו לגירעון ויימנעו מלפתח את השירות, מה שיפגע במטופלים שייאלצו לפנות לשוק הפרטי ולשלם הרבה יותר".

ח”כ גפני סיכם ואמר כי "אני מברך על היוזמה, אנחנו נאשר אותה, אבל הסכום צריך להיות יותר נמוך".

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  חדשות,  ח"כ משה גפני,  קפוות החולים,  רישיון לקנאביס,  מרשם לקנאביס רפואי
תגובות