חדשות

אושר: רופאים יוכלו לתת מרשם לקנאביס רפואי בהתוויות מסוימות

רק כ-15% מהמטופלים בקנאביס רפואי יוכלו לקבל מרשם מרופאים שהוכשרו לכך | חולים באפילפסיה, דמנציה, אוטיזם, במחלות אונקולוגיות, טרשת נפוצה, קרוהן, איידס וחולים סופניים לא יזדקקו להוצאת רישיון

שיקול הדעת של הרופא המומחה המטפל בעניין מתן קנאביס רפואי יכריע. צילום: אילוסטרציה

ועדת הבריאות של הכנסת אישרה היום (ג') תקנות לפיהן חלק מהפונים לקבלת טיפול באמצעות קנאביס רפואי יוכלו לקבל מרשם מרופא, במקום להוציא רישיון להחזקה ושימוש בקנאביס רפואי באישור משרד הבריאות או באמצעות רופאים שהוכשרו לכך. התקנות ייכנסו לתוקף בתוך 180 יום.

על פי התקנות שאושרו היום בוועדה, מעתה חולים באפילפסיה, קרוהן, דמנציה, אוטיזם (ללא הגבלת גיל), מחלות אונקולוגיות, טרשת נפוצה, איידס וחולים סופניים שתוחלת חייהם אינה עולה על שישה חודשים, לא יזדקקו להוצאת רישיון לקנאביס רפואי אלא יוכלו לקבל מרשם על ידי רופאים שיעברו הכשרות בנושא (לא רופאי משפחה, רופאי ילדים או רופאים פנימאים). מדובר על כ-15% מהמטופלים בקנאביס רפואי. המטרה היא להקל על תהליך קבלת ההיתרים לשימוש בקנאביס רפואי עבור חולים אלה.

בהמשך, ועדת הכספים הוזילה ואישרה את תעריף הגבייה במסגרת המעבר מרשיונות קנאביס למרשמים. לדרישת הוועדה הוזל התעריף למטופלים בגין הוצאת מרשם שנתי ויעמוד על 180 שקל במקום 220 שקל במקור. בגין הוצאת רישיון, השתתפות עצמית תעמוד על 360 שקל.

יו”ר הוועדה, ח”כ אוריאל בוסו, אמר בדיון כי "זהו רק שלב ראשון, יש התוויות רפואיות נוספות הדורשות התייחסות וטיפול. לנגד עינינו עומדת טובת המטופלים והרצון להקל על כאבם, להגדיל את היצע הרופאים והנגישות ולהוזיל מחירים. כל זאת תוך שימת לב לחשש מפני זליגות ושימוש לרעה בסם".

כיום יש בישראל 100 אלף מטופלים עם רשיונות לצריכת קנאביס רפואי, רובם סובלים ממחלות/ תופעות כאב ומפוסט טראומה. במהלך הדיונים על התקנות הביעו מטופלים תרעומת על כך שמחלות ותופעות אלו לא נכללות בתקנות.

פעיל "עלה ירוק" בן בן חרות אמר כי "המערכת מוכנה לסמם בחומרים אחרים ללא היסוס, אבל מקשה על קבוצות רבות לקבל צמח מרפא בטוח". ד"ר ראשד קשקוש מקופת חולים כללית הוסיף: "צריך להקל על המטופלים ולא להקשות עליהם. אנחנו מחייבים אנשים להתחנן".

מנהל השירות לטיפול בהתמכרויות במשרד הרווחה והביטחון החברתי, אהרון שבי, הזהיר מפני מצב שבו המרשמים ירחיבו את ההתמכרות ויגרמו לגלישה לשימוש בחומרים פסיכואקטיביים. לדבריו, "יש לא מעט פניות על איבוד שליטה וצריכת סמי רחוב".

עידן בוק, ממשרד הבריאות השיב לנושא ההתוויות ואמר כי ועדת ההתוויות היא האחראית לכך: "כל התוויה נקבעת בזהירות לאחר שיקול דעת נרחב, במיוחד כשמדובר במוצר שאיננו תכשיר, על כל המשתמע מכך. ההתוויות הספציפיות, אוטיזם וחולים סופניים, זה בהתאם למה שנקבע ב’ספר הירוק’, נוהל 106. זו החלטה שניתנה על בסיס המידע הקיים. בעקבות הבקשה כעת נבקש מהוועדה להתכנס שוב ולבחון האם חל שינוי בנושאים אלה".

יו"ר איגוד רופאי בריאות הציבור, פרופ' חגי לוין, אמר בדיון כי התקנות מרחיבות בצורה דרמטית את מצבת הרופאים שיכולים לאשר שימוש בקנאביס רפואי ואת ההתוויות הרפואיות המאפשרות מרשם. הוא התייחס לשאלת השימוש בשמנים במקום בתפרחות ואמר כי שימוש בשמן ימנע התמכרות לטבק: "בסקר שעשינו מצאנו שאחוז מאוד גבוה מהמשתמשים בארץ עושים את זה עם טבק. המשמעות היא שאנחנו ממכרים לטבק ללא צורך".

גם נציגי קופות החולים כללית ומאוחדת תמכו בהרחבת השימוש בשמן. נציגת קופת חולים מאוחדת אמרה כי "יש פערים מאוד גדולים בין הכוונה של הטיפול בקנאביס לבין מה שקורה בשטח. כולם יודעים את זה ולא מדברים. העובדה שהשימוש הוא בתפרחת וכולם משתמשים בזה, זו לא תמונת מצב שצריך לחבק אותה. דווקא התקנות שאתם מוסיפים, הגבלה של 60 גרם, מעבר לקופות החולים עם מימון מספיק – זה טוב. אנשים חושבים שזה ‘פרח לב הזהב’, הם מנהלים לעצמם את הטיפול. מה שמזוהה אצלם כהצלחה הוא בעצם תופעות לוואי".

טל לביא ממשרד הבריאות השיבה ואמרה כי לגבי ילדים מתחת לגיל 12, ברירת המחדל לשימוש היא בשמן. "מדובר בשני מוצרים שונים שהספיגה שלהם לגוף האדם היא שונה לחלוטין. בכל הנוגע לילדים מתחת לגיל 12 השימוש הוא בתכשירים פומיים בלבד".

נציג קופת חולים מכבי התייחס לעלות ואמר: “חייבים לאפשר לנו גבייה. זה מוצר שלא נמצא בסל הבריאות. ברגע שאנחנו לוקחים אחריות, צריך לשים אחיות, רופאים, אנשי מקצוע. אנחנו הערכו את זה ב-720 שקל לשנה למטופל. יש הסכמה על 360 שקל, שזה חצי".

אביחי סמילה, נציג מטופלים, אמר כי "יש מחדלים ברפורמה בלי סוף: מי יידע להבחין בין מחלות; רק 15% מהמטופלים; הגבלה ל-60 גרם. השמן שאתם נותנים מכיל שמן זית, אתם לא מבינים בקנאביס. פנטניל אתם נותנים בלי בעיה. קנאביס? לך תחכה 45 ימי עסקים שיחדשו לך את הרישיון".

יעל שכטר, נציגת התאחדות התעשיינים, הוסיפה: “אנחנו מבקשים להוסיף סעיף ברפורמה שיחייב דיון המשכי בהתוויות הנוספות שאינן בתוך ה-15% שנקבעו. בשורה התחתונה, צריך להפסיק לפחד מקנאביס. צריך לתת את המטופלים את הטיפול בצורה יעילה ומהירה”.

נושאים קשורים:  קנאביס רפואי,  תרופות מרשם,  חדשות,  רישיון לקנאביס
תגובות
אנונימי/ת
18.06.2023, 20:03

העובדה שבכנסת מקבלים החלטות על מי יוציא מרשם ובאיזה התויה,וכי נציגי " עלה ירוק" שמטרתם לגליזציה ולא רפואה, שותף לקבלת החלטות מקצועיות מראה עד כמה הטיפול בנושא הקנאביס הרפואי הוא אינטרסנטי ולא מקצועי..פוליטיקאים חסרי ידע רפואי מקבלים החלטות רפואיות מקצועיות ! מי שמע כדבר הזה ?! בודאי לא טובת החולים היא מול עיני המחליטים