תיאור מקרה

תיאור מקרה: תרומבוציטמיה וסיבוך של תרומבוזיס בעורק הכליה

NEJM מציג דוגמה לסיבוך אפשרי של תרומבוציטמיה ראשונית, המדגישה את חשיבותם של אבחון נכון וטיפול מונע אירועים וסקולריים במצב זה

CT עם חומר ניגוד הראה פגיעה במילוי בעורק הכליה השמאלי. מקור: NEJM

מאמר המציג מקרה של תרומבוזיס בעורק הכליה, כאפשרות לסיבוך בתרומבוציטמיה ראשונית (ET - Essential Thrombocytosis), פורסם בסוף השבוע (ה') בכתב העת  New England Journal of Medicine. המקרה הוא דוגמה לסיבוך אפשרי של תרומבוציטמיה ראשונית, המדגיש את חשיבותם של אבחון נכון וטיפול מונע אירועים וסקולריים במצב זה.

בת 73 הגיעה למיון עם כאבים בצד שמאל של האזור התת-צלעי, שהחלו יומיים קודם. לא היו לה גורמי סיכון קרדיווסקולריים או היסטוריה של עישון. מדידת חום הראתה 38.5 מעלות. הבדיקה הגופנית היתה תקינה.

בבדיקות מעבדה נצפתה ספירת טסיות גבוהה מהתקין של 652,000 למ"ק. ספירת טסיות קודמות לא היו זמינות. רמת האנזים לקטאט דהידרוגנאז היתה 422 יחידות לליטר (טווח נורמלי, 100 עד 250).

CT עם חומר ניגוד הראה פגיעה במילוי בעורק הכליה השמאלי (תמונה A, כוכב) ופגיעה באספקת הדם לקורטקס הכלייתי בצד זה (תמונה B, חץ), ממצאים המתאימים לתרומבוזיס חסימתי של עורק הכליה השמאלי ואוטם כלייתי נלווה.

מקור: NEJM

בדיקות המשך שללו מקור קרדיו-אמבולי, פגיעה בעורק הכליה או נטייה תורשתית לקרישיות יתר. בשל ספירת טסיות מוגברת נעשה בדיקה גנטית שהראתה נוכחות של המוטציה V617F בגן JAK2. על בסיס הממצאים אובחנה המטופלת עם תרומבוציטמיה ראשונית.

תרומבוציטמיה ראשונית עלולה לגרום לתסחיפים עורקיים או ורידיים. המטרה בטיפול היא מניעת אירועים וסקולריים. החולה טופלה בהידרוקסיאוריאה (Hydroxyurea) ואספירין. במעקב לאחר חודשיים דיווחה על הרגשה טובה וספירת הטסיות היתה תקינה.

נושאים קשורים:  תיאור מקרה,  תרומבוציטמיה ראשונית,  תרומבוזיס בעורק הכליה,  חדשות
תגובות